حقیقت آرمانی در نزد رابله

نویسندگان

صفیه اصیلی

مدرس زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد و در کانون زبان ایران محمد رضا فارسیان

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

با الهام از توماس مور، رابله نیز در ادبیات فرانسه­ی قرن شانزدهم دست به خلق نخستین مدینه­ی فاضله با نام «دیر تلم» می­زند، دنیای کوچک مطلوبی که در آن افکار رابله نضج می­گیرد، پرورش می­یابد و به ثمر می­رسد. او جامعه­ای را به تصویر می­کشد که عاری از قید و بند جنگ است؛ جامعه­ای مذهبی و متمدن. شخصیتهای رمان رابله علی­رغم جثه عظیم و خارف العاده­شان، دارای ویژگی­های اخلاقی و قوه تفکر می­باشند. ساکنین «دیر تلم» نه تنها قادر به خواندن و نوشتن هستند بلکه صاحب دانشی وسیع در علوم مختلف می­باشند. سرزمین آرمانی رابله عاری از تمام ویژگی­های تاریک وسطایی است؛ نه رد ­پایی از علوم خشک قرون وسطی به چشم می­خورد و نه خبری از سلسله مراتب کشیشان است. در این پژوهش، با استمداد از رویکرد موضوعی، خواهیم دید آیا دنیای آرمانی رابله حاصل رویاهای نویسنده است و یا بازتابی از واقعیت زمان او. در این راستا، در اولین گام به بررسی شرایط حاکم در فرانسه در زمان رابله پرداخته­ایم. سپس ویژگی­های «دیر تلم» را، که یکی از فصل­های رمان گارگانتوا را تشکیل می­دهد، مطالعه کرده­ایم تا نشان دهیم که قلمرو تخیلی رابله در واقعیت ریشه دارد و نه در رویا.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل رابطه دوجانبه‌ی تاویل ساختارشکنانه حقیقت اندیشی افلاطون و تاریخ حقیقت نزد هایدگر

حقیقت از کلیدی ترین مفاهیم فلسفه‌ی هایدگر است به طوری که بخش عمده آثار هایدگر را می‌توان در پرتوی این مفهوم کلیدی تفسیر کرد. پژوهش بر عهده خود می‌نهد تا بر تمرکز بر روی کتاب‌های آموزه افلاطون در باب حقیقت و ذات حقیقت تصویری روشن از ساختارشکنی تاریخ حقیقت نزد هایدگر ارایه دهد. ادعای اصلی هایدگر در این دو کتاب این است که مجال یافتن اعاده حقیقت در معنای نامستوری مستلزم شناسایی دقیق انحراف حقیقت در...

متن کامل

هایدگر و گادامر: دو رویکرد به مفهوم حقیقت نزد افلاطون

حقیقت در فلسفة هایدگر، یکی از مضامین اساسی است. وی از آغاز اندیشة خویش کوشید مفهوم بنیادی‌تری از حقیقت عرضه کند و در طول فعالیت فلسفی خویش رویه‌های گوناگونی در این خصوص در پیش گرفت. با وجود این هرگز از این بصیرت اساسی خویش دست نکشید که حقیقت ἀλήθεια است؛ یعنی کشاکش میان پوشیدگی و آشکارگی. به‌علاوه، هایدگر معتقد است در فلسفة افلاطون، تحولی در ذات حقیقت پدید آمده، به‌طوری که حقیقت به «درستی» مبدل...

متن کامل

بازاندیشی در حقیقت اعجاز

مسئله اعجاز ارتباط نزدیکی با اثبات نبوت انبیا دارد و نیز از بحث‌های کلامی مهم در زمینه علوم قرآن است. در طول تاریخ نیز علما و اندیشمندان بسیاری درباره آن قلم‌فرسایی کرده‌اند و وجوه اعجازی مختلفی برای قرآن برشمرده‌اند؛ از جمله: اعجاز بیانی، اخبار غیبی، و اعجاز علمی. در تعریف اعجاز همه اتفاق نظر دارند که مفهوم عجز و ناتوانی در آن نهفته است. اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده، عامل عجز است که ...

متن کامل

بازنگرى در حقیقت تأویل

 گزارشى از معنى و مفهوم حقیقى "تأویل" در قرآن است. تعریفهایى که براى تأویل شده قابل خدشه است. این، نیاز به تأویل‌شناسى را ضرورى مى‌نمایاند. مراجعه به لغت عرب، عرف قرآن و سنت نشان مى‌دهد که تأویل به معناى فهم حقیقت مراد الهى است که با استفاده از نظام چند کنشى در قرآن در صورت داشتن دانشهاى کاربردى و رعایت راهکارهاى لازم امکان‌پذیر مى‌شود. معانى‌اى که براى تأویل ارائه شده هدایت‌گرى ندارد و گره مشک...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
etudes de langue et littérature francaises

جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۲

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023